Google Mijn Bedrijf: hoe werkt dit?

Google Mijn Bedrijf: hoe werkt dit?

Weet jij exact hoe de zoekmachine van Google werkt? Het leuke is dat niemand dit 100% weet. De werking van de machtige zoekmachine is namelijk gebaseerd op een gecompliceerd algoritme. Niemand weet exact hoe dit algoritme in elkaar zit, waardoor ook nog niemand de gouden sleutel tot succes heeft gevonden. Een ander uitdagend aspect aan dit algoritme is dat deze continue veranderd wordt.

Ook past Google regelmatig de interface van de zoekpagina’s aan. Wellicht kan je het een paar jaar terug nog herinneren hoe het er uit zag. Als je nu een willekeurige zoekterm intypt, krijg je direct meerdere onderdelen te zien. Aan de zijkant/bovenkant van de pagina zie je misschien Google Mijn Bedrijf staan, terwijl je ook aan de bovenkant en zijkant allerlei advertenties ziet staan. Zowel ‘Google Mijn Bedrijf’ als de Google Ads advertenties bieden veel mogelijkheden voor ondernemers. Dat is ook het geval als je graag lokale afnemers hebt.

Maar, wat is Google Mijn Bedrijf nou exact? Weet jij wat dit is? Of heb je er al eens mee gewerkt? We horen vaak van ondernemers dat ze nog niet precies weten wat dit is en hoe het werkt. Vandaar dat wij besloten hebben om dit artikel te schrijven. Een artikel waarin je van alles kunt leren over Google Mijn Bedrijf. Laten we allereerst kijken naar datgene wat Google Mijn Bedrijf exact is.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

De eigenaar van een onderneming heeft sinds enige tijd de mogelijkheid om zijn/haar onderneming bij Google aan te melden. Deze aanmelding heeft betrekking op ‘Google Mijn Bedrijf’ en biedt veel mogelijkheden.

Het doel van Google Mijn Bedrijf is om je eigen bedrijf zichtbaar te maken. Je kunt hiermee onder andere een bedrijfsvermelding op Google Maps krijgen. Wellicht nog belangrijker is de mogelijkheid om bij bepaalde zoektermen direct aan de bovenkant van de pagina getoond te worden. Hieronder zie je een screenshot van datgene wat je kunt zien:

 

Wij hebben hierbij de zoekterm ‘broodje van eigen deeg’ gebruikt. Dit is namelijk een bakkerij uit Groningen. Als we vervolgens naar de rechterkant van de pagina kijken, zien we daar een soort van kader met alle bedrijfsgegevens van Broodje Van Eigen Deeg. Deze bedrijfsgegevens zijn door de eigenaar zelf ingevuld middels zijn Google Mijn Bedrijf account.

 

Zoals je kunt zien, kan je van alles invullen. Variërend van het adres tot aan foto’s en van openingstijden tot aan de mogelijkheid om direct naar de bedrijfswebsite te gaan.

 

Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken

Lijkt het jou ook wel wat om zo’n opvallende vermelding binnen Google te krijgen? In dat geval moet je aan Google laten weten dat jij de eigenaar van een desbetreffende onderneming bent. Met onderstaand stappenplan is het mogelijk om een dergelijke pagina aan te maken:

Stap 1: Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik op ‘Nu Starten’.

Stap 2: Zoek vervolgens je eigen bedrijf op en verifieer deze indien de naam reeds bekend is bij Google. Mocht dat niet het geval zijn, kan je jouw bedrijfsnaam aanmelden.

Stap 3: Vul vervolgens alle bedrijfsgegevens in. Dit varieert van de naam tot aan het adres van de openingstijden tot aan contactgegevens.

Stap 4: Kies er vervolgens voor om je account te verifiëren. Google stuurt vervolgens een kaart naar het desbetreffende adres dat je ingevuld hebt.

Stap 5: Op de kaart die je gaat ontvangen, staat een speciale code. Deze code dien je weer in je Google Mijn Bedrijf account in te vullen. Dit is in feite de verificatie dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent of werkzaam bent bij de desbetreffende onderneming.

Stap 6: Het kan vervolgens enige tijd duren, maar vervolgens krijgt je onderneming een zichtbare vermelding zoals op bovenstaand screenshot. Let op: deze vermelding is er alleen als een bezoeker een relevant zoekwoord gebruikt.

 

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Als je het account eenmaal aangemaakt hebt, ben je de trotse eigenaar van je eigen Google Mijn Bedrijf pagina. Vervolgens is het ook nog mogelijk om deze aanmelding/pagina verder te optimaliseren. Heb je daar interesse in? Lees dan zeker nog even door.

Eén van de adviezen hierbij is om je gegevens continue bij te werken. Verandert bijvoorbeeld de openingstijd van je winkel op zaterdag? Verander dit direct in je Google Mijn Bedrijf account. Hiermee voorkom je dat mensen op zaterdag voor een gesloten deur staan. Kleine moeite, maar met eventuele grote gevolgen.

Daarnaast is het ook mogelijk om extra functies toe te voegen. Zo kan je bijvoorbeeld zelf de reviews beheren, maar je kunt bezoekers ook direct de mogelijkheid bieden om naar een online afspraak kalender om je website te gaan. Daarmee maak je de drempel nog een stuk lager om online een afspraak bij je bedrijf te maken. Overigens is het ook zo dat je bijvoorbeeld ook een menu aan je Google Mijn Bedrijf pagina toe kunt voegen. Dat is echter alleen relevant als je een restaurant of iets dergelijks hebt.

Tot slot willen we nog het advies geven om veel foto’s toe te voegen. Foto’s waarbij jouw onderneming zich van haar beste kant laat zien. Foto’s waarbij je de binnen- en buitenkant van het bedrijfspand ziet. Wellicht is ook een 360 view door je bedrijf óók nog een leuke toevoeging. Door dergelijke foto’s en video’s toe te voegen, kan je een vertrouwd gevoel oproepen bij de bezoekers.

 

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Wat zijn nou eigenlijk de grootste voordelen van Google Mijn Bedrijf? Wel, wij hebben de belangrijkste voordelen hieronder uiteengezet:

  Direct opvallen binnen Google
  Je komt bovenin Google te staan
  Gratis
  Behoorlijk veel mogelijkheden (foto’s, 360 graden video etc.)
  Vindbaar binnen Google Maps
  Mogelijkheid om reviews te beheren
  Laagdrempelig

Ben je overtuigd van de voordelen van Google Mijn Bedrijf? Start dan direct! Kan je hulp gebruiken? Schakel ons direct in!